Dewasa ini ramai di kalangan masyarakat Islam di negeri ini menyesampi ngkan pembelajar an ilmu aqidah yang sahih sebaliknya dan mengutamak an pembelajar an ilmu-ilmu lain yang ternyata tidak mampu mendidik jiwa manusia kepada ma`rifatul lah (mengenal Allah). Bahkan ramai di kalangan mereka ini telah disibukkan dengan jenis hambakan dunia yang kesemuanya itu tidak lain hanya merugikan hidup mereka di alam yang fana ini.
Alhamdulil lah dengan taufiq dan hidayah daripada Allah subhanahu wata`ala, maka kami telah berhasil menyusun kitab matan yang dinamakan dengan “Al-Aqidah al-Mursyid ah” ini. Kitab ini telah dibaca secara meluas di dalam wilayah jajahan Sultan Salahuddin al-Ayyubi suatu ketika dahulu. Selama ini dimomokan tentang kehebatan Sultan Salahuddin al-Ayyubi dalam menawan semula tanah Palestin daripada cengkaman pihak Salibiyyah (tentera Salib), namun kita tidak pernah memikirkan tentang aqidah yang telah diperjuang kan oleh Sultan tersebut, sedangkan kemenangan baginda dalam menakluk kembali wilayah Palestin tersebut adalah berpaksika n kepada aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah aliran al-Asya`ir ah.
Maka, diharapkan kehadiran kitab ini akan mengembali kan semula roh aqidah Asya`irah di dalam jiwa-jiwa kita yang akhirnya akan dapat menjadikan kita seorang yang mengenal Allah dengan sebenar-se benarnya serta menjauhi aqidah tasybih dan tajsim sebagaiman a yang telah diperjuang kan oleh golongan Wahhabi. Semoga kitab ini bermanfaat untuk umat Islam seluruhnya . Aamiin.
SIAPAKAH SULTAN SALAHUDDIN AL-AYYUBI? ??
Sultan Solahuddin al-Ayyubi (532 H- W 589 H/ 1138-1193 M), yang dikenali sebagai Pahlawan Perang Salib. Nama lengkap baginda adalah Salahuddin Abu al-Muzhaff ar Yusuf bin Ayyub bin Syadi dan menyandang gelaran al-Malik al-Nashir (Sang Raja Penolong). Kekuasaann ya sangat luas, bermula dari daerah Tunis dan Barqah di daerah Barat benua Afrika, hingga ke sungai Eufrat di Timur dan dari Mousul dan Aleppo di Utara hingga ke Nubah dan Yaman di Selatan semenanjun g Arabia. Kemenangan terbesar Sultan Solahuddin al-Ayyubi ialah di dalam perang Salib di mana pertempura n baginda dengan orang-oran g Eropah di Palestin dan Pantai Syiria di dalam perang Hittin, yang diteruskan dengan perebutan kembali Tabariya, Aka, Yafa, Beirut dan penaklukan Qudus.
Yusuf bin Ismail al-Nabhani (t.t.), Hujjatulla h `ala al-`Alamin fi Mu`jizat Sayyid al-Mursali n, Beirut; Dar al-Fikr, h. 750
Peranan Sultan Salahuddin al-Ayyubi dalam menyebarka n mazhab al-Asy`aar i terletak pada beberapa kebijaksan aannya, seperti mendirikan beberapa akademi wakaf (madrasah) dan meletakkan syarat kepada para pensyarah dan mahasiswa di sana mengikuti mazhab al-Asy`ari .
Al-Maqrizi (t.t), al-Mawa`iz h wa al-I`tibar , Beirut; Dar Shadir, h. 343.
Sultan Salahuddin al-Ayyubi juga mengarahka n pembelajar an kitab Hadaiq al-Fusul wa Jawahir al-Usul, risalah kecil yang berbentuk nazham yang di tulis oleh al-Imam Muhammad bin Hibbatulla h al-Makki kepada kanak-kana k yang baru belajar agama di seluruh wilayah kekuasaaan nya. Sehingga kitab akidah tersebut dikenali dengan “al-Akidah al-Salahiy yah” dengan tersemat pokok-poko k akidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang mengikut mazhab al-Asy`ari .
Baginda juga mengarahka n pembacaan kitab tersebut di atas menara-men ara masjid di seluruh negeri yang dikuasainy a ketika waktu menjelang subuh (sebelum masuk waktu subuh). Sehingga dengan kebijaksaa n tersebut, Sultan Salahuddin al-Ayyubi berjaya mengikis ideologi kebatinan Syiah Ismailiyah , yang sebelumnya ditanamkan oleh pemimpin Dinasti Fatimi di kalangan masyarakat Mesir selama beberapa abad sebelumnya .
Abdul Aziz al-Tha`ali bi (1997), al-Risalah al-Muhamma diyyah, Damaskus; Dar Ibn Kathir, ed. Salih al-Kharfi, h. 140.
Kebijaksan aan Sultan Salahuddin al-Ayyubi di dalam menyebarka n mazhab al-Asy`ari tersebut, diteruskan oleh anak cucunya setelah mereka berkuasa. Kemudian pada masa raja-raja Atrak yang menjadi mawali (pemjaga) anak cucu Sultan Salahuddin al-Ayyubi, yang juga menyebarka n mazhab al-Asy`ari dan memiliki hubungan yang erat dengan para ulama’ mazhab al-Asy`ari .
Al-Maqrizi (t.t), al-Mawa`iz h wa al-I`tibar , Dar Shadir, Beirut, juz 2. h. 358.
Hubungan erat antara pemimpin Dinasti Salahi dengan para ulama’ mazhab al-Asy`ari tersebut ditandai dengan penulisan kitab-kita b akidah yang dipersemba hkan kepada para pemimpin Dinasti Salahi. Misalnya al-Imam Quthbuddin Mas`ud al-Naisabu ri yang telah menyusun kitab akidah untuk Sultan Salahuddin al-Ayyubi dan al-Imam Fakhruddin al-Razi yang menyusun kitabnya yang masyhur, Asas al-Taqdis untuk Siltan al-`Adil Muhammad bin Ayyub bin Syadi, adik Sultan Salahuddin al-Ayyubi.
Al-Zahabi (1994), Siyar A`lam al-Nubala, Beirut; Muassasah al-Risalah , ed. Syu`aib al-Arnauth , juz 22. h. 120.
Hal yang lain juga dalam berperanan dominan dalam penyebaran mazhab al-Asy`ari adalah fakta sejarah yang menyatakan bahawa para ulama’ yang bekerja keras dan bersungguh -sungguh dalam melakukan penyebaran Islam di berbagai negeri, semuanya mengikuti mazhab al-Asy`ari . Dalam data-data sejarah disebutkan , bahawa tersebarny a Islam di negeri-neg eri Asia Tenggara yang meliputi Indonesia, Singapura, Malaysia, Filipina dan lain-lain dilakukan oleh ulama’-ula ma’ sufi yang berasal dari Gujarat India, yang bermazhab al-Syafi`e dan mengikut ideologi al-Asy`ari . Demikian pula, penyebaran Islam di daerah-dae rah pelusuk dan pendalaman di Benua Afrika, juga dilakukan oleh ulama’-ula ma’ Sufi yang mengikut mazhab Maliki dan mengikut fahaman al-Asy`ari .
Abdullah Nasihi Alwan (t.t.), Tarbiyah al-Aulad fi al-Islam, (tt.t), juz 2. h. 857.
MATAN AL-`AQIDAH AL-MURSYID AH
Risalah aqidah ini sangat ringkas namun padat dan sarat dengan isi. Risalah ini menjelaska n aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama'ah dan membantah aqidah WAHHABI AL-MUJASSI MAH yang mengaku kononnya sebagai Salafi (pengikut ulama salaf) padahal sesungguhn ya aqidah mereka bertentang an sama sekali dengan aqidah Salaf seperti yang termaktub dalam kitab-kita b ulama’ yang mu’tabar seperti Rasa-il al-Imam Abu Hanifah, al-Aqidah al-Thahawi yyah, Aqidah Abi al Qasim al Qusyairi dan lain-lain. Risalah ini juga mendapat pujian khusus daripada al-Hafiz al-'Ala-i (W. 761 H) lalu beliau menamakann ya sebagai "Al-'Aqida h Al-Mursyid ah". Ini telah diperseset ujui oleh al-Imam Tajuddin al-Subki, pengarang kitab Jam'u al-Jawami' , Tobaqat al-Syafi'e yyah dan lain-lain bahkan beliau telah menghimpun kan aqidah ini seluruhnya dalam kitab Tobaqaatny a kemudian mengatakan :
"Ini adalah akhir 'Aqidah tersebut dan isinya tidak ada yang bertentang an
dengan keyakinan seorang Sunni ".
متن العقيدة المرشدة
اِعْلَمْ أَرْشَدَنَ ا اللهُ وَإِيَّاكَ أَنَّهُ يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُكَلَّفٍ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ وَاحِدٌ فِيْ مُلْكِهِ،
Ketahuilah , semoga kita dan engkau diberi petunjuk oleh Allah. Sesungguhn ya wajib ke atas setiap mukallaf agar mengetahui bahawasany a Allah ‘Azza Wajalla Maha Esa pada kekuasaanN ya.
خَلَقَ الْعَالَمَ بِأَسْرِهِ الْعُلُوِّ يَّ وَالسُّفْل ِيَّ وَالْعَرْش َ وَالْكُرْس ِيَّ، وَالسَّمَو َاتِ وَالأَرْضَ وَمَا فِيْهِمَا وَمَا بَيْنَهُمَ ا.
Allah yang mencipta seluruh alam, baik alam atas mauhupun alam bawah, arsy, kursi, tujuh petala langit dan bumi serta segala apa yang berada di langit dan di bumi dan apa-apa yang berada di antara keduanya.
جَمِيْعُ الْخَلائِق ِ مَقْهُوْرُ وْنَ بِقُدْرَتِ هِ، لا تَتَحَرَّك ُ ذَرَّةٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ ، لَيْسَ مَعَهُ مُدَبِّرٌ فِي الْخَلْقِ وَلا شَرِيْكٌ فِي الْمُلْكِ،
Semua mahluk tunduk pada kekuasaan- Nya, tidak bergerak satu zarah pun kecuali dengan kekuasaan- Nya, tiada yang bersama dengan-Nya sebagai pentadbir kepada makhluk dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasan.
حَيٌّ قيُّوْمٌ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ
Maha hidup, Maha kekal, tidak ditimpa rasa menngantuk dan tidur.
، عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَا دَةِ، لا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلا فِي السَّمَاءِ ، يَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْر ِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَ ا، وَلا حَبَّةٍ فِيْ ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلاَّ فِيْ كِتَابٍ مُبِيْنٍ.أ َحَاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْمًا وَأَحْصَى كُلَّ شَىْءٍ عَدَدًا،
Maha mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata, tidak tersembuny i dari-Nya segala sesuatu yang berada di langit dan di bumi, Dia Maha mengetahui apa yang ada di darat dan di laut, dan tidaklah gugur dedaun kecuali Dia mengetahui nya, dan tidak ada habbah (biji) dalam kegelapan bumi (perut bumi) sama ada yang basah mahu pun kering melainkan kesemua itu tercatat di dalam kitab yang nyata. Ilmu-Nya meliputi segala sesuatu, dan Dia Maha mengetahui jumlah dan bilangan segala sesuatu
فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيْدُ، قَادِرٌ عَلَى مَا يَشَاءُ،
Maha melakukan apa yang dikehendak i, “Maha berkuasa apa yang diingini
لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْغِنَى، وَلَهُ الْعِزُّ وَالْبَقَا ءُ، وَلَهُ الْحُكْمُ وَالْقَضَا ءُ، وَلَهُ الأَسْمَاء ُ الْحُسْنَى ،
Bagi-Nya kekuasaan, dan bagi-Nya kekayaan (tidak memerlukan kepada segala sesuatu)-, Bagi-Nya kekuatan dan bagi-Nya berkekalan Bagi-Nya ketetapan dan bagi-Nya Al Qadha Dan bagi-Nya al Asma' al Husna
لا دَافِعَ لِمَا قَضَى، وَلا مَانِعَ لِمَا أَعْطَى،
Tiada yang dapat menolak apa yang ditetapkan , tiada yang dapat menghalang apa yang diberikan
يَفْعَلُ فِيْ مُلْكِهِ مَا يُرِيْدُ، وَيَحْكُمُ فِيْ خَلْقِهِ بِمَا يَشَاءُ.
Dia berbuat pada kerajaan-N ya apa yang dikehendak i, dan Dia menentukan pada makhluk-Ny a apa yang dikehendak i.
لا يَرْجُوْ ثَوَابًا ولا يَخَافُ عِقَابًا، لَيْسَ عَلَيْهِ حَقٌّ يَلْزَمُهُ وَلا عَلَيْهِ حُكْمٌ،
Dia tidak mengharapk an pahala dan tidak takut pada seksaan, Tidak ada sesuatu hak yang di ata-sNya, tidak ada hukum (aturan) ke atas-Nya.
وَكُلُّ نِِعْمَةٍ مِنْهُ فَضْلٌ وَكُلُّ نِقْمَةٍ مِنْهُ عَدْلٌ، لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُوْ نَ.
Setiap nikmat dari-Nya adalah anugerah dan setiap nikmah (ujian/bal a) adalah keadilan dari-Nya. Allah tidak ditanya tentang apa yang dilakukan bahkan merekalah (hamba-ham banya) yang akan ditanya (dipertang gungjawabk an)
مَوْجُوْدٌ قَبْلَ الْخَلْقِ، لَيْسَ لَهُ قَبْلٌ وَلا بَعْدٌ، وَلا فَوْقٌ وَلا تَحْتٌ، وَلا يَمِيْنٌ ولا شِمَالٌ، وَلا أَمَامٌ وَلا خَلْفٌ، وَلا كُلٌّ، وَلا بَعْضٌ،
Allah telah wujud sebelum terciptany a makhluk. Tiada bagi-Nya sebelum dan selepas, tidak berada di arah atas, bawah, kanan, kiri, depan mahupun belakang, Allah bukanlah keseluruha n dan bukan pula sebahagian
وَلا يُقَالُ مَتَى كَانَ وَلا أَيْنَ كَانَ وَلا كَيْفَ، كَانَ وَلا مَكَانٌ، كَوَّنَ الأَكْوَان َ وَدَبَّرَ الزَّمَانَ ، لا يَتَقَيَّد ُ بِالزَّمَا نِ وَلا يَتَخَصَّص ُ بِالْمَكَا نِ،
tidak boleh dikatakan bila adanya Allah atau di mana tempatNya atau bagaimana keadaanya? DIA WUJUD TANPA BERTEMPAT, dia mencipta makhluk dan mengatur masa, TIDAK TERIKAT DENGAN MASA DAN TIDAK DITETAPKAN BAGI-NYA TEMPAT.
وَلا يُشْغِلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ، وَلا يُلْحِقُهُ وَهْمٌ، وَلا يَكْتَنِفُ هُ عَقْلٌ، وَلا يَتَخَصَّص ُ بِالذِّهْن ِ، وَلا يَتَمَثَّل ُ فِي النَّفْسِ، وَلا يَتَصَوَّر ُ فِي الْوَهْمِ، وَلا يَتَكيَّفُ فِي الْعَقْلِ، لا تَلْحَقُهُ الأَوْهَام ُ وَالأَفْكَ ارُ، { لَيْسَ كَمِثلِهِ شَىءٌ وَهُوَ السَّمِيْع ُ البَصِيْرُ } ا.هـ
Dia tidak disibukkan oleh satu urusan dari urusan-uru san yang lain. Dia tidak boleh digambarka n dengan bayangan, tidak terjangkau oleh akal, tidak boleh dibayangka n dalam hati, tidak boleh diserupaka n dengan sesuatupun , dan tidak boleh diimaginas ikan. Dia tidak boleh dibayangka n oleh akal, tidak terjangkau oleh sangkaan dan pemikiran kerana:“ Dia tidak menyerupai sesuatupun dari makhluk-Ny a dan Dia Maha mendengar lagi Maha melihat ”.