Menghidupkan pengajian bersanad pada masa ini adalah suatu perkara yang harus diberi pujian dan galakan, dan bukannya satu perkara yang harus dibanteras dan ditentang. Meskipun ia bukan satu kefardhuan ke atas
setiap orang dalam menuntut ilmu atau mengajarkannya, namun ketiadaannya langsung samasekali dalam umat Islam mampu menjadi tanda pada dekatnya kehancuran umat ini. Di mana kelak tiada lagi tinggal orang-
orang berilmu yang penuh keberkatan tersebut, lalu orang mengambil ahli-ahli ilmu yang jahat, tiada keberkatan dan orang-orang jahil sebagai tempat rujuk dan pemimpin agama mereka. Justeru, mereka ini sesat lagi
menyesatkan, dan akhirnya di atas merekalah dibangkitkan kiamat.
Jika tujuan sanad pada awalnya untuk memastikan kesahihan riwayat, namun ilmu sanad kemudiannya berkembang sama seperti ilmu-ilmu Islam yang lain, sehingga ia menjadi suatu seni yang tersendiri. Cuma bezanya
syarat yang ketat dan penelitian yang tegas terhadap perawi-perawi pada peringkat awal telah dilonggarkan pada peringkat mutakhir, apabila kebanyakan hadith sudah direkod dan dibukukan oleh ulama hadith. Justeru
kemudiannya, ramailah ulama yang membenarkan pengijazahan sanad serta meriwayatkannya berdasarkan ijazah tersebut semata-mata, tanpa perlu bertalaqqi penuh.
Periwayatan secara bersanad diteruskan kerana ia adalah satu kemuliaan dan keistimewaan yang dapat dilihat dari sudut-sudut berikut;
1.merupakan pertalian yang bersambung-sambung sampai kepada Rasulullah SAW( وكفى في الاتصال بالحبيب شرفاً(.
2.merupakaniqtida’(tauladan) terhadap para salafus-soleh dalam tradisi belajar dan mengajar( إنّ التشبه بالكرام فلاح(.
3.merupakan satu jati diri dan ikatan ilmu yang hanya dimiliki oleh umat Islam, maka ia adalah satu kebanggaan buat mereka( الإسناد من الدين(.
4.merupakan satu usaha berterusan memelihara persambungan sanad hingga ke hari kiamat( إن الأسانيد أنساب الكتب(.
5.merupakan satu rahmat dan barakah( عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة ).
Mereka yang mengkritik pengajian bersanad juga seharusnya membezakan pengajian bersanad yang bagaimana yang dikritik, bukan menghentam secara pukul-rata. Perlu dibezakan juga antara ijazah am dan ijazah khas.
Jika tidak ia hanya satu kejahilan terhadap sistem sanad dan juga seni-seninya.
Pengajian secara bersanad terbahagi kepada beberapa kategori, iaitu:talaqqi secara bersanad bagi qiraat (bacaan) al-Quran.talaqqi secara bersanad bagi kitab-kitab hadith muktamad, sepertiSahih al-Bukhari,Sahih
Muslim,Muwatta ’ Malikdan sebagainya.talaqqi secara bersanad bagi himpunan hadith-hadith tertentu, sepertial-Awa’il al-Sunbuliyyah, atau hadith-hadith tertentu, seperti hadith musalsal.talaqqi secara bersanad bagi kitab-
kitab karangan ulama dalam berbagai bidang ilmu, seperti fiqh, usul-fiqh, tauhid, tafsir, sirah, hadith, mustalahul-hadith, tasawuf dan sebagainya.talaqqi secara bersanad bagi amalan tariqat-tariqat sufiyyah.
Seorang yang mempelajari secara mendalam, akan mendapati dalam ilmu ulumul-hadith dibincangkan tentang ilmual-tahammul wal-ada ’(pembawaan dan penyampaian riwayat), serta dibincangkan tentang adab-adab
muhaddith dan juga penuntut hadith. Perkara ini dapat dirujuk dalam kesemua kitab-kitab yang disusun dalam ulumul-hadith. Ini menunjukkan para ulama sejak dahulu mengambil berat mengenai periwayatan sanad.
Hanya pengembaraan-pengembaraan getir ahli hadith dalam mencari sanad sahaja yang berakhir, iaitu dalam kurun ke-6 hijrah. Di mana semua riwayat telah dibukukan dalamal-Jawami ’,al-Sihah,al-Sunan,al-Masanid,al-
Ma’ajim,al-Ajza’,al-Fawa’id,al-Masyyakhatdan lain-lain. Setelah itu para ulama hadith berusaha memelihara sanad ini hinggakan ada sebahagian mereka yang membukukannya di dalam kitab-kitab khusus. Perhatian terhadap
pengumpulan sanad ini kemudian terus bertambah di kalangan ulama hadith sehingga hampir tiada ulama hadith melainkan ia mempunyai kitab sanad yang merekodkan sanad-sanadnya dan juga biografi sebahagian
syeikh-syeikhnya. Kitab-kitab ini disebut dengan berbagai istilah sepertibarnamij,fihris,thabatdanmu ’jam. Riwayat-riwayat mereka juga tidak sekadar pada kitab-kitab hadith, malah pada kitab-kitab tafsir, fiqh, usul, akidah dan
lain-lain. (al-Fadani, h. 8-9)
Sanad Kini Sudah Tiada Nilai?
Oleh kerana kejahilan dan kesan penjajahan dalam sistem pendidikan, ada orang yang berkata: “Kesemua sanad yang wujud di atas muka bumi sekarang sudah tidak dijamin kethiqahan perawi dan persambungan
sanadnya. Justeru tidak ada faedah untuk meriwayatkannya”.
Tuduhan ini adalah satu tohmahan kepada seluruh ulama dan ahli ilmu yang memiliki sanad dan meriwayatkannya. Tuduhan tersebut hanya menampakkan kejahilan pengucapnya yang tidak takut kepada Allah SWT
terhadap kata-kata yang akan dipertanggungjawabkan kelak. Jika beliau berkata; banyak sanad ulama mutaakhirin yang wujud sekarang mengandungi banyak kecelaruan di dalamnya, tentu itu lebih dapat diterima dan layak
untuk diperbincangkan.
Mereka juga berpegang kepada kata-kata Ibn al-Salah (m. 643H) dalam kitabnya ( صيانة صحيحِ مسلمِ من الإخلالِ والغلَطِ و حمايتُه من الإسقاطِ والسَّقَط ) (h. 117): “Ketahuilah, bahawa periwayatan dengan
isnad-isnad yang bersambung bukanlah maksud daripadanya pada zaman kita ini dan juga zaman-zaman sebelumnya bagi mensabitkan apa yang diriwayatkan, kerana tidak sunyi satu isnad pun daripadanya dari seorang
syeikh yang tidak tahu apa yang diriwayatkannya, dan juga tidak menjaga isi kitabnya secara jagaan yang layak untuk diperpegang pada kesabitannya. Akan tetapi maksudnya ialah bagi mengekalkan rantaian isnad yang
dikhususkan terhadap umat ini, semoga Allah menambahkannya kemuliaan ”.
Kata-kata Ibn al-Salah tersebut juga bukanlah kata-kata yang maksum yang tidak dapat dipertikaikan. Ia tetap menerima perbincangan antara pro-kontra sebagaimana setengah pendapatnya yang lain. Ini kerana realiti
membuktikan sanad masih diperlukan walaupun untuk mensabitkan sesuatu riwayat, seperti contoh kes satu juzuk kitabMusannaf ‘Abd al-Razzaqyang hilang yang ditemukan dan diterbitkan oleh Dr. ‘Isa ‘Abdillah Mani‘ al-
Himyari dan Dr. Mahmud Sa’id Mamduh. Namun apabila mereka menyedari kepalsuan juzuk kitab tersebut kerana tiada persambungan sanad setelahmembuat perbandingan dengan sanad-sanad periwayatan yang ada,
mereka menarik balik penerbitannya dan mengisytihar permohonan maaf. ( جزاهما الله خيراً ). Di kalangan para pentahkik dan penyelidik manuskrip pula, ramai di antara mereka yang dapat mengesan kesalahan
kalimah, pertukaran huruf, penentuan titik kalimah, perubahan nama-nama dan sebagainya berdasarkan sanad-sanad periwayatan yang wujud sekarang ini.
Pendapat Ibn al-Salah bahawa tiada lagi sanad yang bersambung dengan perawi-perawithiqahjuga dapat dipertikaikan dengan wujudnya sanad-sanad yang sabit sama ada pada zaman beliau, sebelumnya, mahupun
selepasnya. Contohnya, Imam al-Nawawi telah meriwayatkanSahih Muslimdengan sanad yang bersambung dan menerangkan kedudukan setiap perawi dalam sanad berkenaan. Begitu juga al-Hafiz Ibn Hajar dan lain-lain.
Usaha Syeikh al-Yunini menghimpun sanad-sanadSahih al-Bukharisehingga menjadikanal-Nuskhah al-Yuniniyyahnya sebagai versiSahih al-Bukhariyang paling sahih juga merupakan bukti dalam masalah ini.
Mereka yang mendalami ilmurijaldan‘ilaljuga (cabang-cabang daripada ilmu sanad) akan mendapati bahawa ilmu tersebut tidak terhenti pada kurun-kurun awal hijrah sahaja, bahkan ianya terus berkembang di sepanjang
zaman sehinggalah ke zaman kita ini. Apakah ilmu ini harus disempitkan kerana kononnya masalah sanad sudah selesai?
Fatwa Aneh
Berikut saya bawakan fatwaal-Lajnah al-Da’imah lil-Buhuth al-’Ilmiyyah wal-Ifta’untuk ukuran dan nilaian anda. (Saya terjemahkan soal-jawabnya sahaja):
ورد سؤال للجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء4/371رقم الفتوى)3816(، هذا نصه: هل بقي أحد من العلماء الذين يصلون بإسنادهم إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وإلى كتب أئمة الإسلام؟ دلونا على
أسمائهم وعناوينهم حتى نستطيع في طلب الحديث والعلم إليهم.
الجواب:يوجد عند بعض العلماء أسانيد تصلهم إلى دواوين السنة لكن ليست لها قيمة؛ لطول السند، وجهالة الكثير من الرواة عدالة وضبطا.وبالله التوفيق. وصلى الله على نبينا محمد، وآله، وصحبه وسلم.
-اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء:عضو: عبد الله بن قعود.عضو: عبد الله بن غديان.نائب رئيس: عبد الرزاق عفيفي.الرئيس: عبد العزيز بن باز .
Terjemahan:
...Soalan: Adakah masih tinggal ulama yang bersambung isnad mereka sampai kepada Rasulullah SAW dan juga kepada kitab-kitab ulama besar Islam? Sebutkanlah kepada kami nama-nama dan alamat-alamat mereka agar
kami dapat mempelajari hadith dan ilmu daripada mereka.
Jawapan:Terdapat pada sebahagian ulama sanad-sanad yang menyambungkan mereka kepada kitab-kitab al-sunnah, akan tetapiianya tidak ada nilai, kerana sanad yang panjang, serta kemajhulan ramai dari kalangan
perawinya dari segi sifat adil dandhabit.Wabillah al-tawfiq... (ringkas betul!)
Punca Kempen Menjauhi Periwayatan Sanad
Tidak dinafikan, ada setengah masyayikh salafi-wahhabi yang memiliki sanad secara ijazah, namun sebahagian mereka tidak mahu menyebarkannya kerana rantaian sanad periwayatan tersebut mengandungi ramai perawi
Asya ’irah atau Maturidiyyah, dan juga perawi-perawi sufiyyah.
Bagi menjelaskan perkara ini, di bawah ini akan saya senaraikan antara ulama-ulama yang menghimpunkan sanad-sanad di dalam kitab-kitab khusus:
al-Hafiz Ibn al-Najjar (m. 648H):Masyyakhah.al-Hafiz Abu Tahir al-Silafi (m. 576H):al-Wajiz fi Zikr al-Mujaz wa al-Mujiz.Imam ‘Abdul Haq bin Ghalib ibn ‘Atiyyah al-Andalusi (m. 541H):Fihrasah.al-Qadhi ‘Iyadh al-Yahsubi (m.
544H):al-Ghunyah.al-Hafiz Muhammad bin ’Umar ibn Khayr al-Isybili (m. 575H):Fihrist.al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani (m. 852H):al-Majma' al-Mu'assasdanal-Mu'jam al-Mufahras.al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti (m. 911H):Zad al-
Masir.Syeikhul-Islam Zakariyya al-Ansari (m. 926H):Thabat.Imam‘Abdul Wahhab al-Sya‘rani (m. 973H):Fihris.al-‘Allamah Muhammad bin ‘Ali bin Tulun (m. 953H):al-Fihrist al-Awsat.Al-Musnid Abu Mahdi ‘Isa bin Muhammad
al-Tha'alibi al-Makki (m: 1080 H):Maqalid al-Asanid, al-Minah al-Badiyyah fi al-Asanid al-'Aliyah,Kanzul RiwayahdanMuntakhab al-Asanid.Syeikh Muhammad bin ‘Ala’uddin al-Babili(m: 1077H): ( منتخب الأسانيد ).Syeikh Ahmad
bin Muhammad al-Qusyasyi(m: 1070H):al-Simt al-Majid.Syeikh‘Abdullah bin Muhammad bin Abi Bakr al-‘Ayyasyi (m: 1090H): ( إتحاف الأخلاء ).Imam ‘Abdullah bin Salim Al-Basri al-Makki (m: 1134H):Al-Imdad bi Ma'rifati
'Uluwi al-Isnad.Syeikh Abu Tahir Ibrahim bin Hasan Al-Kurani (m: 1101H):Al-Umam li Iqaz Al-Himam.Syeikh Hasan bin ‘Ali al-‘Ujaimi al-Makki (m. 1113H):KifayahAl-Mutatalli'.Syeikh ‘Abdul Baqi al-Ba’li al-Dimasyqi al-Hanbali (m.
1071H): ( رياض أهل الجنة بآثار أهل السنة ).Syeikh ’Abdur Rahman al-Ba’li al-Hanbali: ( منار الإسعاد في طرق الإسناد ).Syeikh Muhammad bin Sulaiman Al-Rudani (1094H):Sillatu Al-Khalaf bi Mausul As-Salaf.Syeikh al-
Muhaddith Isma’il bin Muhammad al-’Ajluni : ( حلية أهل الفضل والكمال ).Syeikh Muhammad bin Ahmad ‘Aqilah al-Makki: ( المواهب الجزيلة ).Syeikh ‘Abdul Ghani al-Nabulusi:Thabat.Syeikh Muhammad Hasyim al-Sindi
(m:1174H):Al-Muqtataf min Ittihaf Al-Akabir bi Asanid Al-Mufti Abdil Qadir.Syeikh Muhammad ‘Abid al-Sindi (m. 1257H):Hasr al-Syarid.Syeikh ‘Ali bin Zahir Al-Watri Al-Madani (m: 1322H):Awa'il Al-Watri wa Musalsalatihi.Syeikh
Waliyullah al-Dihlawi (m. 1176H):Al-Irsyad ila Muhimmat 'Ilm Al-Isnad.al-‘Allamah Abu al-Faydh Muhammad Murtadha al-Zabidi: ( لقط اللآلي من الجواهر الغوالي ).Syeikh Ahmad al-Dardir al-Maliki:Thabat.Syeikh ‘Abdul
Ghani bin ‘Abdul Haq al-Dihlawi (m. 1296H):al-Yani’ al-Jani fi Asanid al-Syaikh ‘Abdul Ghani, susunan Syeikh Muhammad Yahya.Syeikh ‘Abdullah al-Syabrawi (m. 1171H):Thabat.Syeikh Muhammad ibn Himmat Zadah al-
Dimasyqi:al-Is’ad.Syeikhul-Islam Syamsuddin Muhammad bin Salim al-Hifni:Thabat.Syeikh Salih bin Muhammad Al-Fullani (1218H):Qatf al-Thamar fi Raf'i Asanid Al-Musannafat fi Al-Funun wa Al-Athar.Syeikh Muhammad
Syakir al-’Aqqad (m. 1222H): ( عقود اللآلي في الأسانيد العوالي ).al-’Allamah Syeikh ’Abdul Rahman bin Muhammad al-Kuzbari:Thabat.Syeikh Muhammad Al-Amir Al-Kabir Al-Misri (m.1232H):Sadd al-Arab min 'Ulum al-
Isnad wal Adab.Syeikh Muhammad bin ‘Ali al-Syanawani (m. 1233H):al-Durar al-Saniyyah li ma 'ala Min al-Asanid al-Syanawaniyyah.Syeikh ‘Abdullah bin Hijazi Al-Syarqawi (m.1227H):al-Jami’ al-Hawi fi Marwiyyat al-
Syarqawi.Syeikh Ahmad ibn ’Ajibah al-Hasani:Fihris.Syeikh ‘Abdul Wasi' bin Yahya Al-Wasi'i:al-Durr al-Farid al-Jami' li Mutafarriqat al-Asanid.Syeikh Muhammad Amin Ibn ‘Abidin (m. 1252H): ( مجموعة إجازات )Syeikh Hasan
Al-Masyat (1306 H):al-Irsyad bi Zikr Ba'dhi ma Li min al-Ijazah wa Al-Isnad.Syeikh Tahir bin Muhammad al-Jaza’iri: ( عقود اللآلي في الأسانيد العوالي ).Syeikh Abu al-Mahasin al-Qawuqji (m. 1305H): ( معدن اللآلي في
الأسانيد العوالي ).Mawlana Syeikh Fadhl al-Rahman al-Kanja-Murad-Abadi: ( إتحاف الإخوان بأسانيد سيدنا ومولانا فضل الرحمن ), susunan Syeikh Ahmad bin ‘Uthman.Syeikh Ahmad Dhiya’uddin al-
Kumusykhanawi:Thabat.Syeikh Mahmud Muhammad Nasib al-Hamzawi, mufti Syam: ( عنوان الأسانيد ).Syeikh Muhammad Sa’id Sunbul al-Makki (m. 1175H):al-Awa’il al-Sunbuliyyah.Syeikh Abu al-Yusr Falih bin
Muhammad al-Mihnawi al-Zahiri (m. 1328H): ( حسن الوفاء )Syeikh Abu al-Nasr MuhammadNasr Allah al-Khatib: ( الكنز الفريد في علم الأسانيد ).Syeikh Muhammad ‘Abdul Baqi Al-Ansari (m.1364H):Al-Is'ad bil
IsnaddanNashr Al-Ghawali min Al-Asanid Al-'AwaliSyeikh Muhammad Mahfuz al-Turmasi (m. 1338H):Kifayah Al-Mustafid li ma 'Ala min Al-Asanid.Syeikh ‘Abdul Hamid bin Muhammad ‘Ali Qudus al-Makki (m. 1334H):
( المفاخر السنية في الأسانيد العلية القدسية ) dan ( إجازة الشيخ أحمد دحلان للشيخ عبد الحميد قدس ).Syeikh Yusuf bin Isma’il al-Nabhani (m. 1350H): ( هادي المريد إلى طرق الأسانيد ).Syeikh Muhammad Zahid
al-Kawthari: (التحريرالوجيز).Syeikh Muhammad ’Abdul Rasyid al-Nu’mani: ( الكلام المفيد في تحرير الأسانيد ).Syeikh ‘Umar Hamdan, muhaddith al-Haramain (m. 1368H): ( مطمح الوجدان في أسانيد الشيخ عمر
حمدان) dan ( إتحاف الإخوان باختصار مطمح الوجدان في أسانيد الشيخ عمر حمدان ), susunan al-Fadani.Syeikh Muhammad ‘Ali Al-Maliki: ( المسلك الجلي ) susunan al-Fadani.Musnid al-Dunia Syeikh Muhammad Yasin bin
Muhammad ’Isa Al-Fadani (m. 1410H):- الأسانيد المكية لكتب الحديث والسير والشمائل المحمدية
-إتحاف المستفيد بغرر الأسانيد
-الفيض الرحماني بإجازة فضيلة الشيخ محمد تقي العثماني
-القول الجميل بإجازة سماحة السيد إبراهيم بن عمر باعقيل
-العجالة في الأحاديث المسلسلة
-قرة العين في أسانيد شيوخي من أعلام الحرمين
-فيض المبدي بإجازة الشيخ محمد عوض الزبيدي
-الأربعون البلدانية: أربعون حديثاً عن أربعين شيخاً من أربعين بلداً
-شرح المسلسل بالعترة الطاهرة
-بغية المريد من علوم الأسانيد - dalam lima jilid!.
61. Al-Habib Syeikh bin Abdillah Al-'Aidarus (m: 990 H):al-Tiraz Al-Mu'allim.
62. al-Sayyid Muhammad al-Syilli:Mu'jam al-Syilli.
63. Al-Habib Syeikh bin Muhammad Al-Jufri:Kanz Al-Barahin Al-Jazbiyyah wa Al-Asrar Al-Ghaibiyyah li Sadah Masyayikh al-Tariqah Al-Haddadiyyah Al-'Alawiyyah.
64. Al-Habib ‘Abdul Rahman bin ‘Abdullah bin Ahmad Bal Faqih:Miftah Al-Asrar fi Tanazzuli Al-Asrar wa Ijazah Al-Akhyar.
65. Al-Habib ‘Abdullah bin Husein Bal Faqih:Syifa' al-Saqim bi Idhah Al-Isnad, danBazl Al-Nahlah.
66. Al-Habib Al-Musnid 'Aidarus bin ‘Umar Al-Habsyi:'Uqud Al-La’ali fi Asanid Ar-Rijal,Minhah Al-Fattah Al-Fathir fi Asanid al-Saadah Al-Akabirdan'Aqd Al-Yawaqit Al-Jauhariyyah wa Samt Al-'Ain al-Zahabiyyah.
67. Syeikh Al-Habib ‘Abdul Rahman bin Sulaiman Al-Ahdal (m:1250 H):Al-Nafas Al-Yamani war-Ruh al-Rayhani fi Ijazah al-Qudhah al-Thalathah Bani al-Syawkani.
68. Al-Habib Abu Bakr bin Syihab:Al-'Uqud Al-Lu'lu'iyyah fi Asanid al-Sadah Al-‘Alawiyyah.
69. Al-Habib Al-Musnid Muhammad bin Salim al-Sirri:Thabat.
70. Al-'AllamahAl-Habib ‘Abdullah bin Ahmad Al-Haddar:Thabat.
71. Al-Habib Muhammad bin Hasan 'Aidid:Tuhfah Al-Mustafid fi man Akhaza 'anhum Muhammad bin Hasan 'Aidid.
72. Al-Habib Salim bin Hafiz, Aal Syeikh Abu Bakr bin Salim:Minhah Al-Ilah fi Al-Ittisal bi ba'dhi Awliyah.
73. Al-Habib 'Alawi bin Tahir Al-Haddad (m:1382 H), bekas Mufti Negeri Johor:al-Khulasah Al-Syafiyyah fi Al-Asanid Al-'Aliyyah.
74. Al-Habib Salim bin Ahmad bin Jindan:Mu'jam Al-Khulasah Al-Kafiyyah.
75. Al-Habib Abu Bakr bin Ahmad bin Husain Al-Habsyi:( الدليل المشير إلى فلك أسانيد الاتصال بالحبيب البشير وعلى آله ذوي الفضل الشهير وصحبه ذوي القدر الكبير(.
76. al-Sayyid Husain al-Habsyi: ( فتح القوي في أسانيد السيد حسين الحبشي ) susunan Syeikh ‘Abdullah bin Muhammad Ghazi.
77. Al-Habib Uthman bin ‘Abdillah bin ‘Aqil bin Yahya(1333H):Thabat.
78. Al-Habib 'Alawi bin Saqqaf Al-Jufri:Thabat.
79. Syeikh Sayyid Ahmad bin Sulaiman Al-Arwadi:Al-‘Aqd Al-Farid fi Ma'rifah ‘Uluw Al-Asanid.
80. al-Habib bin Semait:An-Nasj wa Al-Khait li Ba'dhi Asanid Al-Allamah bin Semait
81. Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-Budairi Al-Husaini al-Syami:Al-Jawahir Al-Ghawali fi Bayan Al-Asanid Al-'Awali.
82. Imam Muhammad ‘Ali al-Sanusi (m: 1276 H):Al-Manhal Al-Rawi al-Ra'if fi Asanid Al-'Ulum wa Usul al-Tara'ifdanal-Syumus al-Syariqah.
83. Syeikh Ja’far bin Idris al-Kattani: ( إعلام الأئمة الأعلام(.
84. Syeikh Muhammad ‘Abdul Hayy Al-Kattani (m. 1382H):Minah Al-Minnah fi Silsilah Ba'dhi Kutubi al-SunnahdanFihris Al-Faharis wal-Athbat.
85. al-Hafiz Ahmad al-Ghumari (m. 1380H):( البحر العميق(.
86. Syeikh ‘Abdullah al-Ghumari: ( ارتشاف الرَّحيق من أسانيد عبد الله بن الصِّدِّيق(.
87. Syeikh Salih bin Ahmad al-Arkani (m. 1418H): ( فتح العلام في أسانيد الرجال وأثبات الأعلام(.
88. al-Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas Al-Maliki: ( العقود اللؤلؤية بالأسانيد العلوية(.
89. Syeikh al-Sayyid Muhammad bin al-Sayyid ‘Alawi Al-Maliki:al-Tali‘ As-Sa'iddanAl-'Aqd Al-Farid .
90. Syeikhuna al-Muhaddith al-‘Allamah Mahmud Sa'id Mamduh:Fathul Aziz fi Asanid As-Sayyid Abdul Aziz( فتح العزيز بأسانيد السيد عبد العزيز(, )إعلام القاصي والداني ببعض ماعلا من أسانيد الفاداني ) dan
( تشنيف الأسماع بشيوخ الإجازة والسماع ).
Ini hanyalah sekelumit daripada sekian banyak kitab-kitab sanad yang disusun oleh ulama-ulama Ahlus-Sunnah.Jika diamati keseluruhan mereka adalah sama ada dari aliran Asya’irah atau Maturidiyyah, serta dari kalangan
ahli-ahli sufi. Merekalah sebenarnyapenjaga-penjaga sanad ummah ini. Apabila para "muhaddith jadian" atau golongan salafiyyah-wahhabiyyah melihat pemegang-pemegang sanad tersebut kesemuanya adalah berakidah
Asya'irah-Maturidiyyah, ataupun ahli-ahli sufi, mereka tidak mahu berguru kepada mereka.Maka dari sini dapatlah kita fahami rahsia mengapa ramai daripada mereka tidak mahu meriwayatkan sanad-sanad yang dianggap
oleh mereka penuh dengan perawi-perawi bidaah, atau dengan alasan banyak perawi-perawi daif atau majhul!.. Mereka khuatir nanti orang akan terpengaruh dengan tokoh-tokoh tersebut.Lalu ada yang menganggap sanad
bukan lagi sebagai untuktabarruk, tetapi hanyalah untukzikra(kenangan) semata-mata! Turut mendukacitakan, ada setengah mereka yang memandang rendah dan memperlekehkan pengajian-pengajian secara bersanad.
Alasan paling kuat mereka kononnya kitab-kitab sekarang sudah dicetak dan tersebar dengan luas yang merupakan satu jaminan terpelihara daripada berlaku penyelewengan terhadap kitab-kitab tersebut. Maka ramailah di
kalangan mereka yang hanya bergurukan kitab-kitab sahaja, bukan lagi guru-guru yang menjadi tradisi pengajian dan periwayatan sejak sekian lamanya ( لا حول ولا قوة إلا بالله ).
Saya berpendapat, inilah kesan negatif paling besar dari sistem pendidikan penjajah, yang berentetan di bawahnya berbagai kesan-kesan lain seperti kebejatan intelektual, kerendahan moral, adab dan juga akhlak (فاقد
الشيء لا يعطيه ). Sejarah telah membuktikan banyak pemikiran-pemikiran yang batil datang daripada mereka yang hanya mengambil ilmu daripada kitab semata-mata.
Wallahu a’lam.
(Oleh : Ustaz Mohd Khafidz Bin Soroni)
Previous
Posting Lebih BaruNext
Posting Lama.
PALING DIMINATI
-
-- Oleh : Ust. Masaji Antoro (Admin) 1. Wiridan wanita hamil رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ [الفرق...
-
Beberapa tahun yang lalu setelah beredar buku MANTAN KIAI NU MENGGUGAT, terdapat sebuah buku baru hasil kajian generasi NU untuk membuongkar...
-
Menurut fatwa seorang Ulama besar : Asy-Syekh Al Hafidz As-Suyuthi menerangkan bahwa mengadakan peringatan kelahiran Nabi Muhammad Saw, deng...
-
-- Tradisi yang berkembang dikalangan NU, jika ada orang yang meningal, maka akan diadakan acara tahlilan, do’a, dzikir fida dan lain seba...
-
Kumpulan khutbah dalam bahasa Jawa dan bahasa Indonesia lengkap bisa anda dowload disini (24 mb) .... atau di sini juga bisa .... Khutbah N...
-
PERTANYAAN : Assalamu'a laikum sedulur... .... mau tanya tentang syarat menjadi khatib (terutama pada shalat jum'at...
-
PERTANYAAN Puasa mutih, Puasa ngrowot,Puasa patigeni, boleh apa tidak?? Apakah tidak termasuk wishol yang dilarang? JAWABAN Setiap ...
-
Hari Selasa, 11 Jumada Al-Tsaniya h 1235 H atau 1820 M. ‘Abd Al-Latif, seorang kiai di Kampung Senenan, desa Kemayoran, Kecamatan Bangkalan...
-
Banyak orang salah mengartikan makna hadits berikut ini, dengan adanya salah penafsiran tersebut mereka mudah meng haramkan atau mensesatkan...
-
Para Saudara kita dari qabilah Ba'alawy masyhur meyakini bahwasanya para Walisongo adalah saheh sebagai keturunan Nabi Muhammad SAW dari...